Rabu, 17 September 2014

HURAIAN SEJARAH BERLAKUNYA PERISTIWA 13 MEI DI MALAYSIA, KESAN DAN PENNGAJARANNYA

Pengajian Malaysia DUB 1012



 Kronologi
                               
 |  

                                                                       |                                                                             

|
|
|




Pengenalan


TARIKH BERLAKU : 13 MEI 1696
                                       KAUM YANG TERLIBAT: MELAYU DAN CINA                                                                       


Peristiwa 13 Mei 1969 merupakan satu tragedi berdarah   yang banyak meninggalkan kesan terhadap politik, ekonomi dan sosial masyarakat Malaysia. Kesan pendudukan Jepun di Tanah Melayu merupakan salah satu faktor yang turut  menyumbang kepada peristiwa 13 Mei . Selain itu kesan peninggalan penjajah Inggeris juga boleh dilihat sebagai punca kepada peristiwa  tersebut. Amalan diskriminasi oleh Inggeris contohnya  telah banyak merenggangkan lagi hubungan antara  kaum di Tanah Melayu.



Dari sudut ekonomi peristiwa 13 Mei, banyak meninggalkan kesan yang negatif terhadap masyarakat Melayu khasnya dan golongan bumiputera amnya.  Pengenalan ekonomi mengikut kaum umpamanya adalah bukti yang jelas kepada  persoalan ini.Keadaan ini  merupakan suatu kesanyang nyata selepas penjajahan British.Dasar ekonomi baru yang dirancangkan oleh  kerajaan pada 1971 merupakan satu usaha bertujuan untuk mengimbangi kembali kedudukan ekonomi dan  hubungan antara kaum di Malaysia.


 Punca-Punca Yang Membawa Kepada Peristiwa 
13 Mei 1969


1. Layanan Berat Sebelah Oleh Tentera Jepun
Pada zaman pendudukan Jepun, masyarakat Tanah  Melayu telah dilayan dengan berbeza. Masyarakat Cina  telah dilayan dengan begitu teruk oleh tentera Jepun  berbanding dengan orang orang Melayu. Keadaan ini berikutan Jepun yang pernah berperang dengan China sebelum ini menyebabkan  perasaan saling mendendami antara satu sama lain  masih segar dalam ingatanLayanan berat sebelah ini  telah menyemai perasaan permusuhan antara orang-orang Melayu dan Cina.


 2.  Dasar Pecah & Perintah Penjajah Inggeris
Selain itu, dasar penjajah Inggeris yang mengamalkan  konsep pecah dan perintah merupakan satu tindakan  yang berkesan dan telah menjadi punca wujudnya  jurang antara kaum sama ada dari sudut ekonomi dan  juga polarisasi kaum. Contohnya, orang-orang Cina tinggal di kawasan bandar-bandar menjalankan perniagaan dan juga di kawasan-kawasan lombong sebagai pelombong .  
 Sementara  orang-orang Melayu tinggal di kawasan luar bandar sebagai  petani atau nelayan kecil. Kaum India kebanyakannya  pula bekerja sebagai buruh kasar kerajaan dan pekerja  di ladang. Kegiatan ekonomi orang-orang Melayu dan India adalah bercorak sara diri .


3Latar belakang pendidikan yang berbeza
Latar belakang pendidikan yang berbeza juga telah  dikaitkan sebagai punca yang membawa kepada  meletusnya peristiwa 13 Mei. Sistem pendidikan yang  wujud di Tanah Melayu sebelum merdeka terbahagi  kepada empat aliran mengikut kaum iaitu sekolah  Melayu, Cina, India dan Inggeris. Kempat-empat aliran ini mempunyai kurikulum yang tersendiri.  Sekolah Melayu menekankan kemahiran menulis,  membaca dan mengira sekadar keperluan peringkat  rendah sahaja. Manakala kurikulum sekolah Cina dan  India pula masing-masing berdasarkan negeri asal mereka, malahan buku-buku teks dan guru-guru yang mengajar juga telah dibawa dari Negeri China dan India . Keadaan ini telah mengukuhkan lagi keadaan keperibadian etnik yang telah sedia wujud. Sekolah  Inggeris pula hanya dapat dinikmati oleh orang-orang Cina dan India yang tinggal di bandar-bandar sahaja.


4Pertelingkahan Parti Politik
Di samping itu juga, dalam pilihan raya 1964 Parti Tindakan Rakyat (Petir) atau PAP Singapura telah turut serta  dalam pilihan raya . Walaupun sudah ada persetujuan  antara Tunku dan Lee Kuan Yew sebagai pemimpinPAP yang tidak akan menyertai pilihan raya itu .Namun  apabila pilihan raya itu berlangsung PAP telah meletak calonnya seramai sembilan orang . Bagaimanapun  setelah Tunku membuat perisytiharan bahawa beliau  tetap mengekalkan keanggotaan MCA dalam perikatan, maka PAP yang gagal untuk menyertai Perikatan telah  menukar corak kempennya dengan menyerang UMNO  dan orang-orang Melayu . Mereka mula membangkitkan kedudukan istimewa orang Melayu, soal bahasa, malahan taraf bumiputera orang-orang Melayu turut dipersoalkan tanpa menghiraukan  perasaan orang-orang Melayu. Sedangkan segala-galanya telah dipersetujuinya sebelum ini . Setelah gagal dalam pilihan raya, PAP telah menubuhkan Konvensyen Perpadauan Malaysia (KPM) dengan disertai oleh Parti  Progresif Rakyat dan Parti Rakyat Bersatu Sarawak.  KPM juga telah menyebarkan cogan kata "Malaysia hak orang Malaysia " (Malaysian Malaysia) dengan tujuan  supaya hak istimewa orang Melayu atau bumiputera  dihapuskan.


5. Perasaan tidak puas hati terhadap hak istimewa orang melayu
PAP telah secara lantang menyuarakan rasa tidak puas  hati terhadap apa yang disebut sebagai hak istimewa  orang Melayu dalam perlembagaan . Mereka mendakwa hak kaum-kaum lain telah diketepikan kononnya mereka telah  tersisih daripada keadilan . Oleh sebab itu menurut  Jomo dalam bukunya "Pembangunan Ekonomi dan  Kelas Sosial di Semenanjung Malaysia " , isu sebenar  yang mencetuskan peristiwa 13 Mei adalah perasaan  tidak puas hati terhadap hak istimewa orang Melayu.                                      Hakikat sebenarnya, kedudukan taraf ekonomi orang  Melayu adalah paling bawah berbanding dengan kaum  Cina .


6. Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara
Berikutan perisytiharan kemerdekaan Tanah Melayu 1957, sebuah perlembagaan Persekutuan telah dibentuk  antara menyatakan dengan jelas tentang kedudukan  bahasa Melayu dan bahasa Inggeris adalah sebagai  bahasa rasmi negara. Selepas sepuluh tahun merdeka  kerajaan akan mengkaji semula tentang kedudukan  bahasa Inggeris dengan tujuan untuk mengugurkannya daripada status bahasa rasmi dan hanya bahasa Melayu sahaja yang diiktiraf sebagai bahasa rasmi. Untuk  mencapai tujuan itu, pada 31 Ogos 1967 kerajaan telah mengadakan pelbagai kegiatan bagi tujuan  memperluaskan penggunaan bahasa Melayu . Antara  kempen yang dijalankan ialah Hari Bahasa Kebangsaan , Minggu bahasa Kebangsaan dan Bulan Bahasa  Kebangsaan . Pelaksanaan penggunaan Bahasa Kebangsaan telah dipelopori oleh Dewan Bahasa dan Pustaka dengan dipimpin oleh Syed Nasir bin Ismail.

         

Statistik tidak rasmi jumlah kematian:
  •  Melayu  : 86 orang
  • Cina  : 342 orang
  • Lain-lain  : 3 orang

Kesan Peristiwa 13 Mei 1969

POLITIK:

 Politik zaman Inggeris ini telah menyebabkan sistem  masyarakat Negara ini yang asalnya sangat taat dan  hidup di bawah pemerintahan  raja dan sultan telah mengalami satu  perubahan      yang  drastik. Hak kekuasaan raja serta sultan Melayu   telah  dihadkan kepada hanya menjadi lambang kepada  sesebuah negeri atau negara. Kemudian penjajah Inggeris ini  telah menerapkan sistem residen di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan kemudiannya diikuti pula  dengan sistem penasihat British di Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu. Dengan adanya sistem  yang berbeza antara negeri, pemerintah percaya bahawa setiap negeri tidak akan bersatu untuk menentang  mereka kerana tiada persefahaman. Inilah antara kesan  yang telah terpendam dalam diri masyarakat hingga  tercetusnya peristiwa hitam 13 Mei.  Sistem yang diperkenalkan penjajah Inggeris ini  mengurangkan kuasa pemerintahan raja-raja Melayu dan pembesarnya Perkara ini telah  menyebabkan satu perubahan besar dalam pentadbiran. Fungsi residen dan penasihat British yang  diperkenalkan telah mengambil alih peranan yang  dahulunya dimainkan oleh pembesar-pembesar Melayu terutamanya dalam soal menasihati  Sultan dan mendapatkan hasil untuk negeri melalui  cukai.     




EKONOMI:

 Kesan terhadap penjajahan Inggeris di Tanah Melayu  telah mengakibatkan perubahan dalam sistem ekonomi  tradisional yang telah sekian lama diamalkan di Tanah  Melayu. Sistem ekonomi tradisional yang dimaksudkan  adalah seperti sistem yang berasaskan sara diri,  penanaman padi, penangkapan ikan, dan penternakan  ladang. Sistem ini mengalami perubahan disebabkan  penjajah Inggeris telah menjalankan dasar ekonomi  kolonialismenya dengan menjadikan sistem ekonomi  yang wujud bermatlamatkan keuntungan semata-mata.

    Dalam perlaksanaan dasar ekonomi, British secara  langsung dan tidak langsung telah mengasingkan kaum-kaum utama di Tanah Melayu iaitu orang-orang Cina, India dan Melayu mengikut kegiatan ekonomimasing masing. Perkara ini telah menyebabkan kaum-kaum Melayu, Cina dan India tidak dapat mempelajari  untuk memahami satu sama lain. Mereka juga tidak dapat berinteraksi dengan baik dan menyebabkan  kesukaran untuk mewujudkan perpaduan kaum.Perbezaan jurang ekonomi yang ketara akibat     daripada  dasar pecah dan perintah colonial telah menimbulkan  perasaan tidak puas hati sehingga mencetuskan konflik  seperti 13 Mei. Di mana masyarakat telahdikelaskan berdasarkan kepada pekerjaan dan penempatan menjadi  faktor penghalang kepada proses integrasi kaum yang  lebih baik.


                    PENDIDIKAN:       Pendidikan di negara kita yang seakan-akan ikut telunjuk masing-masing dan ini tidak disukai oleh sesetengah individu.  Hal ini menyebabkan banyak suara yang inginkan  keadilan daripada kerajaan supaya menyamaratakan  sistem. Hal ini meyebabkan ramai yang tidak  bersependapat dan ada di antara kalangan anak-anak mereka yang tidak bernasib baik mendapat  pendidikan kerana masalah pertelingkahan ini.        Kesinambungan daripada peristiwa berdarah tersebut, kaum Cina sudah tidak bersefhaman dengan kaum Melayu di mana pada mula pemerintahan Inggeris, kaum Cina kurang mendapat tempat di hati penjajah. Bermula juga dari zaman pemerintahan Jepun di mana mereka  ditindas dengan begitu kejam daripada kaum Melayu.  Hal ini menyebabkan sosial di negara pada masa  itu terjejas. Setiap kaum tidak bersatu dan hidup  berpuak-puak. Ada yang sependapat, dan ada  pula yang  berlainan.


KESIMPULAN

     Ekoran dasar pecah dan perintah yang dilaksanakan oleh pihak penjajah dan dasar tidak menggalakkan percampuran antara kaum,telah tercetus  masalah perkauman dalam Negara.Kejadian rusuhan kaum 13 mei 1969 , merupakan kemuncak daripada tekanan perasaan yang dialami oleh setiap kaum,terutama akibat daripada tiadanya kesefahaman,tolak ansur dan  kasih sayang.Bagi  merealisasikan integrasi nasional dan pementukan  Negara bangsa.Maka kerajaan mengambil iktibar daripada dari kejadian  tersebut dan merangka dasar – dasar yang mampu menangani masalah tersebut.Dasar dasar seperti rukun Negara ,dasar pendidikan kebangasaan ,dasar ekonomi baru dan dasar kebudayaan kebangsaan telah diperkenalkan dan di uar-uarkan keseluruh Negara supaya prinsip prinsipnya dapat dihayati oleh  segenab rakyat tanpa mengira kaum.
    Jadi, sebagai pengajaran semua kaum perlu mengambil peluang dan  berusaha untuk mengenali Antara satu sama lain.selain itu ,setiap kaum   mempunyai nilai dan budaya tersendiri serta unik.Justeru itu mana mana  nilai yang positif daripada kaum lain seperti  budaya berkerja dan budaya  berniaga  oleh orang cina boleh dikongsi bersama dengan kaum yang lain  untuk Berjaya. 



Rujukan

l http://tatiuc.edu.my/syahrul/peristiwa_13_mei.htmPengenalanl  



Pengajian malaysia (edisi kelima) terbitan oxford fajar.
(332-335 ms)




Lampiran

 Akibat daripada rusuhan maut tersebut, kesesakan  jalanraya  turut berlaku

Polis dan tentera sedang mengawal Panggung Odeon yang  menjadi sasaran rusuhan








 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan